Tunneälykäs johtajuus kilpailuetuna

Tunneälyllä on merkittävä rooli modernissa johtamisessa. Moderni johtaminen on ihmisläheistä, joustavaa, arvolähtöistä ja teknologisesti edistyksellistä. Se vaatii jatkuvaa itsensä kehittämistä ja kykyä johtaa monimutkaisissa ja nopeasti muuttuvissa ympäristöissä. Tunneäly ei ole pehmoilua, vaan se on vaativaa työtä ja strateginen johtajuuden työkalu.

Moderni johtajuus ei ole pelkästään johtajan asia, vaan meidän kaikkien!

Tunneälykkyys luo perustan positiiviselle organisaatiokulttuurille, paremmalle päätöksenteolle ja tehokkaalle kriisinhallinnalle. Nämä tekijät eivät ainoastaan edistä yrityksen suorituskykyä, vaan ne myös erottavat sen kilpailijoista ja auttavat luomaan kestävää menestystä pitkällä aikavälillä. Tunneälykäs johtajuus voisi siis olla yrityksesi vahva kilpailuetu nykypäivän monimutkaisessa ja dynaamisessa liiketoimintaympäristössä.

Organisaation saama hyöty tunneälykkyydestä

Tunneälykäs johtaminen edistää tutkitusti (mm. Goleman) työntekijöiden sitoutumista ja motivaatiota. Työympäristö, jossa tiimiläiset tuntevat itsensä arvostetuiksi ja kuulluiksi, lisää sitoutumista yritykseen. Sitoutuneet työntekijät puolestaan ovat tuottavampia, tekevät laadukkaampaa työtä ja todennäköisemmin pysyvät yrityksen palveluksessa pitempään.

  • Innovatiivisuus on erityisen tärkeää kilpailukyvyn säilyttämiseksi nopeasti muuttuvilla markkinoilla, joissa yritysten on jatkuvasti sopeuduttava ja keksittävä uusia ratkaisuja menestyäkseen. Psykologinen turvallisuus edistää tutkitusti (mm. Edmondson) innovointia ja luovuutta, sillä työntekijät uskaltavat ajatella laatikon ulkopuolelta ja esittää rohkeita ideoita.  Tunneälykäs johtajuus edistää ilmapiiriä, jossa voi ilmaista huonojakin ideoita, tehdä virheitä ja osallistua keskusteluun ilman pelkoa negatiivisista seurauksista.
  • Tunneälykkyys parantaa myös asiakassuhteita. Varsinkin B2B busineksessa ja isoja ostoja yksityishenkilönä tehtäessä on tunteilla tutkitusti merkittävä rooli asiakkaiden päätöksenteossa.
  • Positiivinen yrityskulttuuri ei vain houkuttele uusia kykyjä, vaan myös pitää huolta siitä, että nykyiset työntekijät pysyvät tyytyväisinä ja motivoituneina. Tämä on merkittävä kilpailuetu etenkin tilanteissa, joissa työvoimasta on pulaa ja yritysten on kamppailtava parhaiden osaajien houkuttelemisesta ja pitämisestä.
  • Tunneälykkyys auttaa myös tehokkaampaan päätöksentekoon, erityisesti monimutkaisissa ja emotionaalisesti kuormittavissa tilanteissa. Tunneälykkäät johtajat pystyvät analysoimaan tilannetta objektiivisesti ja ottamaan huomioon eri sidosryhmien tunteet ja tarpeet.

Yritykset kohtaavat usein tilanteita, joissa tarvitaan nopeaa sopeutumista ja muutosta, kuten teknologisia läpimurtoja, markkinoiden muutoksia tai taloudellisia haasteita. Tunneälykäs johtaminen on erityisen tärkeää kriisi- ja muutostilanteissa, koska tunteet ovat näissä aina läsnä niin johtajilla kuin tiimiläisillä.  

Kehitä tunneälykkyyttä

Tunneälykkyys ei ole synnynnäinen ominaisuus, vaan se on taito, jota voidaan kehittää jatkuvalla itsetutkiskelulla, reflektiolla ja harjoittelulla. Tunneälykkyyttä voidaan myös mitata ja sitä kautta seurata kehittymistä. Tässä muutama vinkki oman kehittymisen tukemiseen:

Itsetuntemuksen lisääminen ja itsehillinnän harjoittelu

  • Pidä tunteiden päiväkirjaa ja reflektoi toimintaasi
  • Harjoittele erilaisia hengitystekniikoita, esim kymmenen syvää ja erittäin rauhallista hengenvetoa
  • Järjestä itsellesi pysähtymisen hetkiä, pidä taukoja
  • Tunnista ne tekijät, jotka saavat sinut reagoimaan
  • Pyydä palautetta

Empatian kehittäminen ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen

  • Kuuntele aktiivisesti, eli ole läsnä ja keskity kuulemaan
  • Kysy avoimia kysymyksiä
  • Yritä nähdä asia toisen näkökulmasta
  • Harjoittele positiivista viestintää, mieti mitä hyvää tässä on
  • Harjoittele arvostavan rakentavankin palautteen antamista ja vastaanottamista
  • Yritä havainnoida sitä mitä toisessa tapahtuu, milloin hän on surullinen, iloinen, pettynyt jne.

Motivaation ja volition (toimeenpanokyky) kehittäminen

  • Aseta innostavia tavoitteita, mieti miksi ne ovat sinulle tärkeitä
  • Mieti mitä esteitä mahdollisesti kohtaat ja miten pääset niiden ohi
  • Keskity löytämään ratkaisuja
  • Mieti mitä tukea tarvitset ja keneltä. Pyydä apua.

Konfliktinkompetenssin kehittäminen

  • Harjoittele rauhallista keskustelua
  • Vältä syyttelyä
  • Päätä kiinnostua toisen tulkinnasta
  • Ole avoin kuulemaan toista

Olemme sertifioitu Genos Tunneäly valmentaja ja arvioija.